ایجاد واحد اورژانس در بیمارستان فوق تخصصی کسب وکار ایران
اورژانس کسب و کار
دکتر سید احمد سیدی مطلق، بنیانگذار بیمارستان فوق تخصصی کسب و کار در جهان
اورژانس واژه ای آشنا در پزشکی و بخشی حساس برای یاری رساندن هر چه سریعتر به مردم.
همانطور که در هر کشوری مرکز فوریت های پزشکی ( اورژانس ) وظیفه خدمت رسانی به مردم آن کشور و شهر را دارد، تا برای بهبود و حفظ سلامتی فرد بشتابد. دکتر سید احمد سیدی مطلق، با هوشمندی هرچه تمام تر با طراحی یک اورژانس کسب و کار توانسته بستری مناسب در جهت سرویس دهی به کسب و کارهای آسیب دیده فراهم نماید.
اورژانس یا فوریت های کسب وکار، ( که بخش مهمی از بیمارستان فوق تخصصی کسب وکار است )، ویژه مشتریانی است که نیاز فوری به درمان دارند و میزان وخامت شرایط آنها، قبلا توسط تریاژ کسب وکار، تشخیص داده شده، بنابراین به اورژانس منتقل می شوند. اورژانس کسب وکار، به منظور تسهیل و تسریع دسترسی کسب وکارهای شدیدا آسیب دیده، در قسمتی مجزا از بیمارستان، اما در کنار آن یا در قالب درمانگاه، همراه با امکانات و تجهیزات لازم، ایجاد شده است. همچنین واحد احیا برای کسب وکارهای بحرانی که هر لحظه ممکن است به فروپاشی بینجامد، به همراه پزشک فوق تخصص، برای رسیدگی فوری و تخصصی به نیازهای مشتریان وجود دارد.
- بخش های اورژانس کسب وکار
اوژانس کسب وکار، شامل اتاق تریاژ برای دریافت اطلاعات اولیه از بیمار و تشکیل پرونده برای ارجاع به بخش های دیگر، اتاق غربالگری کسب وکارها برای تشخیص نوع و شدت آسیب، بخش تحت نظر برای کسب وکارهای نیازمند مراقبت و بخش اصلی اورژانس برای رسیدگی همه جانبه به کسب وکارهایی است که باید برای درمان بستری شوند. البته اورژانس کسب وکار در بیمارستان فوق تخصصی، بخش مراقبت های ویژه و اتاق های عمل سرپایی و عمومی برای درمان سریع که شدت بیماری و آسیب دیدگی کمتر است، نیز داراست. در مجموع فضای داخلی اورژانس کسب وکار برای افزایش کیفیت خدمت رسانی به مشتریان، در حوزه های زیر طبقه بندی می شود:
- مشترک
- فوریت
- سرپایی
- تحتنظر
- انواع اورژانس کسب وکار
در اورژانس کسب وکار، خدمات درمانی متنوع و متعددی برای انواع کسب وکارهای آسیب دیده اعم از شدید و خفیف ارائه می شود. در این بخش، علاوه بر خدمات آموزشی، سرویس های درمانی فوری برای بیماران لحاظ شده است. اورژانس بیمارستان فوق تخصصی کسب وکار با توجه به دامنه و حجم خدمات، شامل گروه های زیر است:
- اورژانس عمومی کسب وکار: در این بخش همان طور که از نام آن پیداست، وضعیت عمومی کسب وکار از نظر وخامت حال، بررسی می شود. بررسی علائم حیاتی مانند تنفس، سنجش فشارهای وارد شده به کسب وکار، جراحت، سوختگی، ارزیابی و معاینات اولیه کسب وکار که جنبه عام دارد، توسط پزشک عمومی این حوزه انجام می شود.
- اورژانس ترومای کسب وکار: تروما، یکی از علل مهم فروپاشی کسب وکارهاست. هرگونه ضربه، جراحت، شوک، آسیب و حادثه وارد شده به بدنه کسب وکار که منشا بیرونی داشته باشد مانند تحولات بازار و اقتصاد کشور، تروما محسوب می شود. در شرایط تروما، به خاطر احتمال آسیب های شدید، کوچک ترین حرکت اشتباه توسط صاحبان کسب وکار یا مشاوران نابلد می تواند آن کسب وکار را برای همیشه نابود کند. از این رو، مراجعه به اورژانس کسب وکار با راهنمایی دستیاران متخصص، مهم ترین گام است. بعد از تشخیص در اورژانس، چنانچه تروما، شدید باشد مشتری با قید فوریت برای مداوای اورژانسی زیرنظر پزشکان متخصص کسب وکار قرار می گیرد.
- اورژانس تخصصی کسب وکار: از بخش های مهم اورژانس است که در آن مداوای کسب وکار آسیب دیده، فورا و مستقیما زیر نظر پزشک متخصص صورت می گیرد. در این قسمت، متناسب با نوع آسیب دیدگی یک کسب وکار که نیازمند درمان اورژانسی است، آن کسب وکار به بخش های تخصصی برای درمان ارجاع داده می شود. بیمارستان فوق تخصصی کسب وکار، در بخش اورژانس تخصصی، همانند سایر بیمارستان ها، بخش های تخصصی قلب و عروق، پوست، زایمان، مغز و اعصاب، گوش و حلق و بینی، چشم، ارتوپدی، اورولوژی (کلیه و مجاری ادراری)، دندانپزشکی را داراست که هر بخش، پزشکان متخصص مربوط به خود را دارد. با توجه به ماهیت متفاوت کسب وکارها، اینکه هر کسب وکار در اورژانس تخصصی به کدام بخش باید مراجعه کند، از طریق کارکنان واحد تریاژ و سپس اورژانس، بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط صاحبان کسب وکار آسیب دیده، تعیین می شود.
- منابع انسانی اورژانس کسب وکار
اورژانس کسب وکار با توجه به اهمیت وظایف آن و فوریت خدمات رسانی، از نیروهای انسانی با مهارت های مختلف بهره می برد. سرمایه های انسانی در بخش های مختلف اورژانس کسب وکار عبارتند از:
- متخصص طب اورژانس کسب وکار و معاون وی: مسئولیت و ریاست یا قائم مقامی اورژانس کسب وکار را برعهده دارند.
- پزشکان عمومی
- تکنسین های فوریت های کسب وکار شامل پرستاران کسب وکار
- بهیاران کسب وکار
- امدادگران کسب وکار
- منشی کسب وکار برای پاسخگویی
- کارشناسان آزمایشگاه کسب وکار
- کارشناسان رادیولوژی کسب وکار
- نیروهای خدماتی
در بدو ورود به بیمارستان فوق تخصصی کسب وکار، راهنمای مسیر ورود به اورژانس کسب وکار برای مشتریان، با رنگ قرمز مشخص شده است. درون بخش های تخصصی اورژانس کسب وکار، نیز از رنگهای مختلف به عنوان نمادهای تسهیل گر برای هر بخش استفاده شده است.
- بخش ویژه: اورژانس پیش بیمارستانی کسب وکار
بیمارستان فوق تخصصی کسب وکار، برای مشتریانی که امکان انتقال فوری به مرکز درمانی ندارند و نیز افرادی که در کنار صاحبان کسب وکار برای ارائه کمک های اولیه به وی حضور دارند، اورژانس پیش بیمارستانی نیز تدارک دیده است. بر این اساس خدمات درمان اضطراری در خارج از محیط بیمارستان کسب وکار انجام می شود. کافی است مشتریان دارای کسب وکار آسیب دیده که نیازمند خدمات اورژانسی در خارج از محیط بیمارستان هستند، با مرکز فوریت ها تماس بگیرند تا دسترسی به خدمات به صورت آنلاین یا حضوری شامل تیم پزشکی و امداد کسب وکار، در محل مورد \نظر صورت گیرد.
فرایند استفاده از مرکز فوریت های کسب وکار شامل موارد زیر است:
- تماس با شماره اورژانس بیمارستان کسب وکار
- ارائه شرح حال کسب وکار آسیب دیده مانند میزان و شدت آسیب، زمان آن، نوع و ماهیت فعالیت، توسط صاحب کسب وکار یا همراهان مطلع و ذکر نشانی: در این مرحله خدمات به صورت تلفنی یا ویدئویی (آنلاین) ارائه می شود. در صورت نیاز، نیروهای امدادی به محل، اعزام می شوند.
- اعزام تیم امداد کسب وکار شامل افراد متعهد و مجرب در زمینه کسب وکار آسیب دیده
- انجام اقدامات فوری از طریق گفت وگو با صاحب کسب وکار و نمایندگان وی و بازدید از محل کسب وکار، معاینه و بررسی آسیب ها و رفع مشکلات اولیه بر اساس اولویت
- درخواست از مشتری برای انتقال به بیمارستان کسب وکار
- هماهنگی با واحد اورژانس بیمارستان کسب وکار برای پذیرش فوری مشتری
- هدایت کسب وکار آسیب دیده به بخش اورژانس
سایر مراحل و انتقال به بخش تخصصی برای مراقبت و تحت نظر بودن، توسط تیم اورژانس کسب وکار صورت می گیرد و اقدامات بعدی، بر اساس گردش کار و پروتکل های موجود که قبلا توسط مسئول اورژانس با تایید رئیس بیمارستان تدوین شده، انجام می شود.
نکته مهم در اورژانس بیمارستان فوق تخصصی کسب وکار این است که تمامی مراحل و روند کار از مرحله تماس اولیه تا بستری و درمان، به دلیل فوریت موضوع، به سرعت و بدون اتلاف وقت انجام می شود و با استفاده از فناوری های امروزی، و هرگونه بوروکراسی اداری پیچیده برای متقاضیان بهبود کسب وکارهای آسیب دیده اورژانسی در این بیمارستان، جایگاهی ندارد.