• تلفن : 02122951714-02122951725
  • تهران

 

ایجاد واحد اورژانس در بیمارستان فوق­ تخصصی کسب­ وکار ایران


اورژانس کسب و کار

                                                                                                                دکتر سید احمد سیدی مطلق، بنیانگذار بیمارستان فوق تخصصی کسب و کار در جهان

                                                                                         اورژانس واژه ای آشنا در پزشکی و بخشی حساس برای یاری رساندن هر چه سریعتر به مردم.

همانطور که در هر کشوری مرکز فوریت های پزشکی ( اورژانس ) وظیفه خدمت رسانی به مردم آن کشور و شهر را دارد، تا برای بهبود و حفظ سلامتی فرد بشتابد. دکتر سید احمد سیدی مطلق، با هوشمندی هرچه تمام تر با طراحی یک اورژانس کسب و کار توانسته بستری مناسب در جهت سرویس دهی به کسب و کارهای آسیب دیده فراهم نماید.

اورژانس‌ یا فوریت های کسب­ وکار، ( که بخش مهمی از بیمارستان فوق­ تخصصی کسب ­وکار است )، ویژه مشتریانی است که نیاز فوری به درمان دارند و میزان وخامت شرایط آنها، قبلا توسط تریاژ کسب­ وکار، تشخیص داده شده، بنابراین به اورژانس منتقل می­ شوند. اورژانس کسب ­وکار، به منظور تسهیل و تسریع دسترسی کسب ­وکارهای شدیدا آسیب­ دیده، در قسمتی مجزا از بیمارستان، اما در کنار آن یا در قالب درمانگاه، همراه با امکانات و تجهیزات لازم، ایجاد شده است. همچنین واحد احیا برای کسب ­وکارهای بحرانی که هر لحظه ممکن است به فروپاشی بینجامد، به همراه پزشک فوق ­تخصص، برای رسیدگی فوری و تخصصی به نیازهای مشتریان وجود دارد.

  • بخش­ های اورژانس کسب­ وکار

اوژانس کسب ­وکار، شامل اتاق تریاژ برای دریافت اطلاعات اولیه از بیمار و تشکیل پرونده برای ارجاع به بخش ­های دیگر، اتاق غربالگری کسب ­وکارها برای تشخیص نوع و شدت آسیب، بخش تحت‌ نظر برای کسب ­وکارهای نیازمند مراقبت و بخش اصلی اورژانس برای رسیدگی همه ­جانبه به کسب ­وکارهایی است که باید برای درمان بستری شوند. البته اورژانس کسب­ وکار در بیمارستان فوق ­تخصصی، بخش مراقبت ‌های ویژه و اتاق ‌های عمل سرپایی و عمومی برای درمان سریع که شدت بیماری و آسیب ­دیدگی کمتر است، نیز داراست. در مجموع فضای داخلی اورژانس کسب­ وکار برای افزایش کیفیت خدمت ­رسانی به مشتریان، در حوزه­ های زیر طبقه­ بندی می ­شود:

  • مشترک
  • فوریت
  • سرپایی
  • تحت­نظر
  • انواع اورژانس کسب ­وکار

در اورژانس کسب­ وکار، خدمات درمانی متنوع و متعددی برای انواع کسب ­وکارهای آسیب ­دیده اعم از شدید و خفیف ارائه می­ شود. در این بخش، علاوه بر خدمات آموزشی، سرویس ­های درمانی فوری برای بیماران لحاظ شده است. اورژانس بیمارستان فوق­ تخصصی کسب ­وکار با توجه به دامنه و حجم خدمات، شامل گروه­ های زیر است:

  • اورژانس عمومی کسب­ وکار: در این بخش همان­ طور که از نام آن پیداست، وضعیت عمومی کسب­ وکار از نظر وخامت حال، بررسی می­ شود. بررسی علائم حیاتی مانند تنفس، سنجش فشارهای وارد شده به کسب­ وکار، جراحت، سوختگی، ارزیابی و معاینات اولیه کسب ­وکار که جنبه عام دارد، توسط پزشک عمومی این حوزه انجام می ­شود.
  • اورژانس ترومای کسب­ وکار: تروما، یکی از علل مهم فروپاشی کسب­ وکارهاست. هرگونه ضربه، جراحت، شوک، آسیب و حادثه وارد شده به بدنه کسب­ وکار که منشا بیرونی داشته باشد مانند تحولات بازار و اقتصاد کشور، تروما محسوب می ­شود. در شرایط تروما، به ­خاطر احتمال آسیب ‌های شدید، کوچک ­ترین حرکت اشتباه توسط صاحبان کسب ­وکار یا مشاوران نابلد می­ تواند آن کسب­ وکار را برای همیشه نابود کند. از این­ رو، مراجعه به اورژانس کسب ­وکار با راهنمایی دستیاران متخصص، مهم­ ترین گام است. بعد از تشخیص در اورژانس، چنانچه تروما، شدید باشد مشتری با قید فوریت برای مداوای اورژانسی زیرنظر پزشکان متخصص کسب ­وکار قرار می­ گیرد.
  • اورژانس تخصصی کسب­ وکار: از بخش ­های مهم اورژانس است که در آن مداوای کسب­ وکار آسیب­ دیده، فورا و مستقیما زیر نظر پزشک متخصص صورت می ­گیرد. در این قسمت، متناسب با نوع آسیب­ دیدگی یک کسب ­وکار که نیازمند درمان اورژانسی است، آن کسب ­وکار به بخش ­های تخصصی  برای درمان ارجاع داده می ­شود. بیمارستان فوق­ تخصصی کسب ­وکار، در بخش اورژانس تخصصی، همانند سایر بیمارستان ­ها، بخش ­های تخصصی قلب و عروق، پوست، زایمان، مغز و اعصاب، گوش و حلق و بینی، چشم، ارتوپدی، اورولوژی (کلیه و مجاری ادراری)، دندانپزشکی را داراست که هر بخش، پزشکان متخصص مربوط به خود را دارد. با توجه به ماهیت متفاوت کسب­ وکارها، اینکه هر کسب ­وکار در اورژانس تخصصی به کدام بخش باید مراجعه کند، از طریق کارکنان واحد تریاژ و سپس اورژانس، بر اساس اطلاعات ارائه­ شده توسط صاحبان کسب­ وکار آسیب ­دیده، تعیین می ­شود.
  • منابع انسانی اورژانس کسب­ وکار

اورژانس کسب­ وکار با توجه به اهمیت وظایف آن و فوریت خدمات­ رسانی، از نیروهای انسانی با مهارت ­های مختلف بهره می ­برد. سرمایه ­های انسانی در بخش­ های مختلف اورژانس کسب ­وکار عبارتند از:

  • متخصص طب اورژانس کسب ­وکار و معاون وی: مسئولیت و ریاست یا قائم­ مقامی اورژانس کسب­ وکار را برعهده دارند.
  • پزشکان عمومی
  • تکنسین‌ های فوریت‌ های کسب ­وکار شامل پرستاران کسب­ وکار
  • بهیاران کسب ­وکار
  • امدادگران کسب ­وکار
  • منشی‌ کسب­ وکار برای پاسخگویی
  • کارشناسان آزمایشگاه کسب­ وکار
  • کارشناسان رادیولوژی کسب ­وکار
  • نیروهای خدماتی

در بدو ورود به بیمارستان فوق ­تخصصی کسب ­وکار، راهنمای مسیر ورود به اورژانس کسب ­وکار برای مشتریان، با رنگ قرمز مشخص شده است. درون بخش­ های تخصصی اورژانس کسب ­وکار، نیز از رنگ­های مختلف به عنوان نمادهای تسهیل­ گر برای هر بخش استفاده شده است.

 

                                                                  


  • بخش ویژه: اورژانس پیش ­بیمارستانی کسب­ وکار

بیمارستان فوق­ تخصصی کسب­ وکار، برای مشتریانی که امکان انتقال فوری به مرکز درمانی ندارند و نیز افرادی که در کنار صاحبان کسب ­وکار برای ارائه کمک­ های اولیه به وی حضور دارند، اورژانس پیش­ بیمارستانی نیز تدارک دیده است. بر این اساس خدمات درمان‌ اضطراری در خارج از محیط بیمارستان کسب­ وکار انجام می­ شود. کافی است مشتریان دارای کسب­ وکار آسیب­ دیده که نیازمند خدمات اورژانسی در خارج از محیط بیمارستان هستند، با مرکز فوریت­ ها تماس بگیرند تا دسترسی به خدمات به صورت آنلاین یا حضوری شامل تیم پزشکی و امداد کسب ­وکار، در محل مورد \نظر صورت گیرد.

فرایند استفاده از مرکز فوریت ­های کسب­ وکار شامل موارد زیر است:

  1. تماس با شماره اورژانس بیمارستان کسب ­وکار
  2. ارائه شرح حال کسب ­وکار آسیب­ دیده مانند میزان و شدت آسیب، زمان آن، نوع و ماهیت فعالیت، توسط صاحب کسب ­وکار یا همراهان مطلع و ذکر نشانی: در این مرحله خدمات به صورت تلفنی یا ویدئویی (آنلاین) ارائه می ­­شود. در صورت نیاز، نیروهای امدادی به محل، اعزام می ­شوند.
  3. اعزام تیم امداد کسب­ وکار شامل افراد متعهد و مجرب در زمینه کسب ­وکار آسیب ­دیده
  4. انجام اقدامات فوری از طریق گفت ­وگو با صاحب کسب­ وکار و نمایندگان وی و بازدید از محل کسب­ وکار، معاینه و بررسی آسیب­­ ها و رفع مشکلات اولیه بر اساس اولویت
  5. درخواست از مشتری برای انتقال به بیمارستان کسب­ وکار
  6. هماهنگی با واحد اورژانس بیمارستان کسب­ وکار برای پذیرش فوری مشتری
  7. هدایت کسب ­وکار آسیب­ دیده به بخش اورژانس

سایر مراحل و انتقال به بخش تخصصی برای مراقبت و تحت ­نظر بودن، توسط تیم اورژانس کسب ­وکار صورت می ­گیرد و اقدامات بعدی، بر اساس گردش کار و پروتکل ­های موجود که قبلا توسط مسئول اورژانس با تایید رئیس بیمارستان تدوین شده، انجام می ­شود.

نکته مهم در اورژانس بیمارستان فوق تخصصی کسب ­وکار این است که تمامی مراحل و روند کار از مرحله تماس اولیه تا بستری و درمان، به دلیل فوریت موضوع، به سرعت و بدون اتلاف وقت انجام می ­شود و با استفاده از فناوری­ های امروزی، و هرگونه بوروکراسی اداری پیچیده برای متقاضیان بهبود کسب ­وکارهای آسیب ­دیده اورژانسی در این بیمارستان، جایگاهی ندارد.